Ybl Miklós munkássága

Ybl Miklós„Te voltál az, aki e hazában az építést valódi művészetté emelted. Neked köszönhetjük, hogy a kövek e hazában is megtanultak beszélni, és szavuk a lelket emeli...” (Tolnay Lajos)

Ybl Miklós (Székesfehérvár, 1814. ápr. 6. – Budapest, 1891. jan. 22.) a 19. század második felének legnagyobb magyar építésze volt. Családja valószínűleg osztrák eredetű. Apja székesfehérvári kereskedő, a választmány tagja, anyja Eiman Anna. A párizsi Politechnikum elvégzése után 1832-től Pollack Mihály, a klasszicizmus nagy építésze mellett inaskodott, majd 1836-tól Henrik Koch irodájában tevékenykedett. Négy évvel később a müncheni Akadémián folytatta kiképzését. Németországi tanulmányainak hatását pályájának korai szakasza tükrözi a leghívebben. Tanulóútja azonban nem ért véget Münchenben. Az európai művelődési körút, a grand tour évszázados hagyományát követve 1841-ben Itáliába vándorolt, ahol nagy hatással volt rá Olaszország kultúrkincse, főleg Andrea Palladio, Galeazzo Alessi és Donato Bramante épületei. Vicenza, Pisa, Velence és Firenze légköre pedig valósággal elbűvölték. Hazatérése után egykori mesterének fiával, Pollack Ágostonnal megnyitotta az Építészeti Intézetet Pesten, a Dorottya utcában. Ekkor került sor Batthányi Lajos ikervári kastélyának átépítésére, Károlyi István megbízásából pedig a fóti kastély átalakítására, és elkészítették az ottani templom tervrajzát is. A munka oroszlánrészét tulajdonképpen Ybl végezte, akit Károlyi hamarosan uradalmi építésszé nevezett ki. Harminchét évesen feleségül vette Fóton a grazi születésű Lafite Idát. Egyetlen gyermekük született, Félix, de később magukhoz vették Pollack Mihály unokáját, Máriát is.

Ybl stílusának következő, romantikus szakaszát a híres arisztokrata családok – többek között a Zichyék, a Festeticsék és az Andrássyék – számára tervezett paloták, templomok és gazdasági épületek fémjelzik, továbbá a Nemzeti Lovarda épülete, valamint a Múzeum körúti átjáróház, amelyeket az angol Tudor-stílus ihletett. Mint már elismert építész, 1862-ben folyamodott felvételért a céhbe. Hihetetlen, hogy hírneve, termékenysége, a város látképét meghatározó számos alkotása, valamint az Országos Építészeti Igazgatóság pártoló véleménye ellenére is csak 20 év várakozás után vették fel. Ugyanígy elképesztő, hogy a Magyar Tudományos Akadémia bérpalotáján vele együttműködő építészekkel ellentétben nem ajánlották az MTA tagjainak sorába.

A 60-as évek második felében fő tevékenységi területe a Ferenc József birtokában levő Margitszigeti Fürdőtelep kialakítása volt, majd a Fővámház és a Sugárút szabályozása kerültek sorra. Művészetének eme periódusában már teljes mértékben a neoreneszánsz eszmének hódol. Példa rá a Bródy Sándor utcában emelt képviselőház, amelyért a Ferenc József-rend lovagkeresztjével tüntették ki. Hild József halála után, a kiegyezés évében kapta feladatul a budapesti Szent István Bazilika befejezését. Az építkezés azonban elhúzódott, így a kész Bazilikát az 1891-ben elhunyt építész már nem láthatta. Fő művét, a Magyar Királyi Operaházat 1887-ben nyitották meg a Bánk bánnal, a királyi család jelenlétében.

A 19. században rohamosan fejlődő, kapitalizálódó fővárosban hihetetlen gyorsasággal épültek a reprezentatív bankok, bérházak, csarnokok. Habár a korra jellemző neoreneszánsz stílus mindenütt jelen volt, Yblnek sikerült olyan egyéni kifejezésmódot találnia, hogy a tervei alapján készült épületek – bár tökéletesen beillettek a környezetükbe – egyértelműen mesterük névjegyét viselték. A már felsoroltak mellett nem lehet kihagyni a gyönyörű Várkert bazárt sem, melyet a német, az olasz és a francia függőkertek mintájára épített. Utolsó nagy munkájaként a budai Vár kiépítési tervét tartják számon.

Tovább olvasom

Kérdése van? Keressen minket bizalommal!

contactimg
Gönczy Eszter
Telefon: +36 1 815-8134
Mobil: +36 70 370 7606

H-P: 09:00-17:00
contactimg
Festetics Palota
Telefon: +36 1 266 3101
Fax: +36 1 266 3099

TermeinkKülönleges dísztermeink

Rólunk írtákMédiamegjelenések

Iratkozzon fel a hírlevelünkre, exkluzív ajánlatainkért!